Feelgood challenge 26: Stress, de grootste vijand van je immuunsysteem

Het stress mechanisme:

Stress is in eerste instantie de manier waarop je lichaam zich kan aanpassen. Je lichaam zal verschillende stoffen afscheiden, waaronder adrenaline en cortisol, om je te stimuleren en je de middelen te geven om te reageren, maar het probleem in onze moderne samenleving is dat stressvolle situaties zich opstapelen.

Veel van onze stress is onbewust Maar de mechanismen van je lichaam daarentegen worden op dezelfde manier geactiveerd, of je stress nu bewust of onbewust is. En die mechanismen geven jouw biologisch systeem niet langer de kans om je aan te passen.


Wanneer stress je immuunsysteem aantast... Wanneer situaties die stress veroorzaken te vaak worden herhaald, overschrijdt je jou vermogen om je aan te passen. De herhaling van emotionele overmaat, woede en/of paniek veroorzaakt in je lichaam de afscheiding van hoge dosissen van het adrenaline hormoon, maar ook cortisol. Cortisol, een stof die we afscheiden om een stressvolle situatie te doorstaan, is op zijn hoogtepunt wanneer er chronische stress is. Nochtans leidt de hoge afscheiding tot: Een daling van je immuniteit en is bovenop ook verantwoordelijk voor de vernietiging van bepaalde neuronen die het goede humeur hormoon (serotonine) afscheiden. Dit kan angst, geheugenstoornissen of slapeloosheid veroorzaken. De toename van cortisol vermindert ook de witte bloedcellen in je lichaam, diezelfde witte bloedcellen die je ook beschermen tegen virussen en bacteriën. Kortom, stress is niet jouw beste vriend.

Om je te helpen jouw stress te beheersen, stellen we je enkele ideeën voor.

Sophrologie, yoga, pilates, wandelen, detox, meditatie, mindfulness, massage, ontspannende kruidenthee, ...

Maar je kunt dit ook doen door je dieet aan te passen

Hoewel er geen wondervoedsel is dat stress kan bestrijden of verminderen, verhoogt stress anderzijds de behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Essentiële voedingsstoffen zijn magnesium, vitamine B, C, ijzer en omega 3. Magnesium is essentieel om stress te bestrijden en het energieniveau te verhogen. Het verbetert de nerveuze, psychische en emotionele balans. Vitamine B (vooral B6, B9, B12) helpen bij de productie van antidepressiva zoals dopamine en noradrenaline. Ten slotte hebben veel studies de antidepressieve werking van omega 3 aangetoond.

Door je dieet te verbeteren, kan men gemakkelijk een betere weerstand bieden tegen vermoeidheid en stress. We bekijken nu wat deze beroemde anti-stress voedingsmiddelen zijn.


Zalm

Zeer rijk aan omega 3, zalm, tonijn en makreel zijn uitstekend anti-stress en anti-cholesterol. Het bevat fosfor (beschermer van het zenuwstelsel) en vitamine B5, B9 en B12 (effectief tegen vermoeidheid) die nervositeit kalmeren. Het zou ook de afscheiding van melatonine activeren, een hormoon dat de verschillende ritmes van het lichaam regelt, inclusief dat van slaap. Ideale eigenschappen om stress te bestrijden!


Eieren en zuivelproducten

Als we het over eieren en voedingsstoffen hebben, denken we vooral aan eiwitten, maar die bevatten ze niet. Ze hebben ook een zeer interessant gehalte aan vitamines, en vooral die van groep B. Vitaminen van groep B staan bekend om hun antistress deugden. Lang leve gekookte eieren en omeletten!

Zuivelproducten zijn rijk aan calcium, magnesium en B-complex vitaminen, en zouden helpen stress onder controle te houden. In het bijzonder, melk brengt tryptofaan, dat zou helpen om serotonine te produceren en zou zorgen voor een gevoel van ontspanning.


Volle granen

Volkorenbrood en granen (haver, rijst, quinoa, enz.) hebben twee kwaliteiten: ze leveren langzame suikers om onze hersenen en zenuwcellen te voeden, en vitamine B die helpen de stemming in evenwicht te brengen. De absorptie van complexe koolhydraten stelt het lichaam in staat om aminozuren te produceren die de productie van serotonine activeren, wat een kalmerend effect veroorzaakt. Volle granen zitten ook vol met kalium, magnesium en B-complex vitamine, die inwerken op zenuwcellen.


Spinazie

Boordevol voedingsstoffen - die snel uitgeput geraken tijdens periodes van hoge adrenalinesecretie, omdat het lichaam uit zijn reserves put - ze leveren vitamine B9 die de productie van dopamine stimuleert, een neurotransmitter die ook bekend staat als het "gelukshormoon". Ze worden ook erkend voor hun hoog gehalte aan magnesium, een anti-stress mineraal.


Knoflook

Knoflook bevat vitamine C en B6, maar ook ijzer, magnesium, zwavel en calcium, die zorgen voor de goede werking van het zenuwstelsel. Knoflook is ook een goede anti-vermoeidheid. Maar de deugden stoppen daar niet, omdat het ook het cholesterolgehalte verlaagt, het cardiovasculaire systeem beschermt, de immuunafweer versterkt en het risico op bepaalde kankers voorkomt.


Advocado

Deze vrucht heeft twee anti-stress stoffen die niet aangenaam zijn: enkelvoudig onverzadigde vetzuren en kalium. En waar kalium de bloeddruk verlaagt, gaan ook enkelvoudig onverzadigde vetzuren depressie afweren en zenuwaandoeningen temperen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze onze hersenen in staat stellen om serotonine beter te absorberen, een hormoon dat ook bekend staat als het hormoon van een goed humeur.


Gedroogd fruit of kleine bessen

Gedroogd fruit zoals rozijnen, abrikoos, vijg zijn zeer energiek en zijn zeer rijk aan vezels, langzame suikers en vitamines. Gedroogd fruit is een concentraat van mineralen en voedingsstoffen dat een voedend effect op het lichaam zal hebben en rustgevend is voor de geest.

Hou je niet van gedroogd fruit? Tank deze zomer bij in klein fruit. De bosbes maakt, net als alle andere bessen, deel uit van de beroemde familie van superfoods. Het is geen uitzondering op de regel, omdat het zowel zeer rijk is aan vitamines als aan antioxidanten, die bekend zijn voor de effecten op bepaalde stresshormonen zoals cortisol.


Honing en koninginnenbrei

Over het algemeen zijn het alle producten afkomstig van beien (honing, koninginnenbrei, propolis, stuifmeel) die je moet consumeren. Deze producten zijn bronnen van vitamine B, C, mineralen zoals magnesium, kalium, ijzer, koper. De producten afkomstig van beien zijn uitstekend om vermoeidheid en stress te bestrijden (ze hebben ook andere kwaliteiten: antioxidant, stimuleren celvernieuwing ...). Vooral honing voedt de productie van endorfines die een positieve invloed hebben op angst.


Chocolade

Chocolade (vooral zwarte chocolade) is een van de anti-stress voedingsmiddelen bij uitstek. Zeer rijk aan magnesium, flavonoïden (bekend om zijn ontspannende eigenschappen), het bevat naast fenylethylamine, een alkaloïde aanwezig in sommige morfines die de voorloper is van serotonine, het hormoon dat onze stemming reguleert. Het geeft niet alleen endorfines (plezierhormonen) af in de hersenen, maar het vermindert ook cortisol (het stresshormoon) in het lichaam en verlaagt de bloeddruk.


Zwarte thee, kruidenthee en biergist

Een studie vond dat het drinken van vier kopjes zwarte thee per dag, het cortisol niveau zou verminderen evenals de bloeddruk. Daarnaast bevat thee theanine, een natuurlijke anti-stress die de rust bevordert.

Wat kruidenthee betreft, sommige planten hebben van nature anxiolytische en ontstressende eigenschappen en kunnen ons in staat stellen om onze stress en angsten dagelijks beter te beheersen. Planten waarvan de kalmerende eigenschappen erkend zijn en die voorkeur zouden moeten krijgen in onze kruidenthee? Kamille, meidoorn, valeriaan, passiebloem, rhodiola, ginseng...

Biergist is een echt concentraat aan essentiële vitamines, sporenelementen en mineralen. Het is zeer nuttig tegen vermoeidheid en om kleine depressies te verlichten. Het is ook een goede remedie om spijsverterings- of huidaandoeningen aan te pakken, waaronder infectieziektes.


Tot slot...

Vergeet niet om de oliën te variëren: olijf, koolzaad, druivenpitten, noten, vlas ... Elk heeft zijn voordelen, en ze verschillen afhankelijk van de oliën. Olijfolie is bijvoorbeeld zeer effectief tegen veroudering dankzij het grote gehalte aan antioxidanten en enkelvoudig onverzadigde vetzuren en blijkt uitstekend te zijn voor het bestrijden van stress.

Dit artikel is tot stand gekomen dankzij Amawe.com en Procure.ca



RUIMTE OM ERVARINGEN TE DELEN, TE HANDELEN EN TE LEVEN


Wij geloven dat : Iedereen de capaciteit heeft om in perfecte gezondheid te leven door zelf in te staan voor zijn of haar gezondheid.  Niet door ervoor te zorgen niet ziek te vallen maar door ervoor te zorgen dat je fysiek, psychisch en emotioneel in balance bent.   Een goede psychische gezondheid is de noodzakelijke basis om zich sereen, zelfzeker en energiek te voelen. Je hebt de kracht om je onderbewuste te herprogrammeren om zo jezelf en wat je wilt worden, te ondersteunen. Awawe stelt regelmatig content via Facebook & Instagram (recepten,advies)  voor dat jou zou kunnen interesseren. En bijkomend geven wij ook nog af en toe boeken uit (= direct video)  

Dit alles om jullie te kunnen spreken, onze werktools te kunnen delen en jullie te ondersteunen bij jullie dagdagelijks goed voelen, gelukkig zijn.  .


Volg ons om op de hoogte te blijven:

Facebook: https://www.facebook.com/amawefrance

Insta: https://www.instagram.com/amawefrance/

www.amawe.com (Franstalige website)


Bij voorbaat dank 🙏