Feelgood challenge 24: De voordelen van artisjok

De artisjok, symbool voor de mediterrane voeding en de zomer 🌞. Zeer gewaardeerd om zijn bladen en zijn hart maar de artisjok geeft ook tal van nutritionele voordelen voor de gezondheid.

Een beetje historiek :

  • Mythologie : De artisjok is een oude groente dat reeds geserveerd werd op de borden van de Grieken en de Romeinen. Volgens de mythologie werd Jupiter (God van de aarde en de lucht) stapelverliefd op de wondermooie blondine genaamd Cynara. Maar zij ging niet in op zijn avances. Om haar te straffen, veranderde Jupiter haar in een …… artisjok ! De legende leert ons dus dat voor deze rede de botanische naam voor de artisjok Cynara Scolimus is geworden.

  • Plantkunde : Eerst was de artisjok een wilde plant dat onder invloed van verschillende kruisingen, gegroeid is tot het exemplaar dat we nu kennen. Hij kan tot een hoogte van 1,50 m groeien. Een dikke artisjok kan tot 500 gr wegen en zelfs meer, maar enkel één derde is eetbaar nl. het hart dat bestaat uit de bodem en het onderste deel van de bladen.

Zijn heilzame eigenschappen 🍀:

  • Krachtige antioxydant : De artisjok is een krachtige antioxydant die helpt de oxydatie van onze cellen te beperken

  • Gezonde darmen : Dankzij de inuline (probiotica) en de vezels die in de artisjok zitten, helpt hij zo bij het aanmaken van goede bacteriën voor de darmflora en verbetert hij de gezondheid van de ingewanden. Hij zou ook het immuunsysteem stimuleren dankzij zijn heilzame invloed op de darmmicrobiotica.

  • Vitamines en mineralen : De artisjok bevat een belangrijke grote dosis aan vitamine B9 dat vooral zeer goed is voor zwangere vrouwen. Hij is ook een goede bron aan ijzer, magnesium en mangaan.


Een klein woordje over zijn detox eigenschappen :

Men hoort dikwijls dat de artisjok een stimulerend en detoxificerend effect heeft op de lever door het stimuleren van de gal. Het geheim : de cynarine (het bestanddeel die dit voordeel zou hebben) zit vooral in de stengel en dat we deze meestal niet eten.

Tip : om deze cynarine te kunnen eten, zonder voedingssuppliementen te hoeven innemen, kan je het kookwater van de artisjok (best bio) bewaren en te gebruiken bij het maken van detox soepen. Dit kookvocht bevat een belangrijke dosis aan cynarine.

Hoe kies je de beste artisjok ?

Criteria van een goede artisjok : hij moet zwaar en stevig zijn, met zijn bladeren mooi gespannen naast elkaar. Als de bladeren te open staan, wil dit zeggen dat hij te rijp is en bevat hij te veel hooi.

De onderkant van de staart (stengel) moet groen zijn en gemakkelijk breken.


Bewaring van de artisjok

Om de artisjokken lang vers te kunnen houden, is het voldoende om de stengels in water te zetten (zoals je doet met bloemen !) Zo kunnen ze wel enkele dagen goed blijven.

Bewaring na het koken

Eens dat ze gekookt zijn, kunnen ze niet meer bewaard worden. Het beste is dat na het koken de artisjokken zo snel mogelijk worden opgegeten omdat zij vrij snel oxyderen en waardoor schadelijke en onverteerbare stoffen vrijkomen.


Dit artikel is u aangeboden door



RUIMTE OM ERVARINGEN TE DELEN, TE HANDELEN EN TE LEVEN


We zijn ervan overtuigd dat:

Iedereen het vermogen heeft om in een goede gezondheid te verkeren en je eigen gezondheid in handen hebt. Je kan natuurlijk niet alle zieken vermijden, maar je kan er wel voor zorgen dat je lichamelijk in goede conditie bent.


Amawe biedt regelmatig op Facebook en Instagram informatie aan die jou mogelijk interesseert (recepten, tips, enz.).

En we doen ook af en toe live video's.

Een geweldige kans om met jou te praten, je te ondersteunen en al onze tools met je te delen om je dagelijks volledig goed, gelukkig en levend te voelen.


Volg ons om op de hoogte te blijven:

Facebook: https://www.facebook.com/amawefrance

Insta: https://www.instagram.com/amawefrance/

www.amawe.com (Franstalige website)


Bij voorbaat dank 🙏




In de kijker