Feelgood challenge 18: Ik verminder mijn plastic impact

Vandaag hebben we het met jou over een onderwerp dat ons bijzonder na aan het hart ligt

Omdat het min of meer indirect gelinkt is aan ons bord: plastic.


We kunnen er niet echt meer omheen!

De plasticverslaving van onze samenleving is een echte pijn, wat niet alleen een milieu-impact heeft, maar ook een impact op onze gezondheid in het algemeen.


Vervuiling van de oceanen, drinkwater, ophoping van afval, om nog maar te zwijgen van hormoonontregelaars, die kunnen leiden tot onderdrukking van het immuunsysteem, kanker, geboorteafwijkingen en ontwikkelingsproblemen bij kinderen, om er maar een paar te noemen.


De twee cijfers die deze trend bevestigen:

Het Wereld Natuur Fonds (WWF) schat dat de gemiddelde persoon tot 5 gram plastic per week binnenkrijgt - het gewicht van een creditcard.

Een baby van 12 maanden slikt dagelijks 1,5 miljoen microplastics in (volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift NatureFood)


Bij Amawé geloven we in de kracht van individuele keuze voor een wereldwijde impact.

We raden je aan deze industrie niet langer te ondersteunen.

En om plastic te boycotten door het zoveel mogelijk te vermijden.

Met een paar belangrijke acties verminderen we nu al 70% van ons plastic verbruik 💪



1. De gevaren van plastic voor de gezondheid


Met directe en indirecte vervuiling op je bord.

De risico's die gepaard gaan met plastic besmetting zijn reëel en omvatten de niet-uitputtende lijst van volgende ziekten:

  • Endocriene verstoring

  • Het immuunsysteem stoppen of vertragen

  • Leverfunctiestoornis

  • Huidziektes

  • Chronische bronchitis

  • Hormonale en genetische veranderingen

  • Kanker

  • Structurele schade aan de hersenen

  • Aangeboren afwijkingen (morfologische afwijkingen) bij kinderen

  • Toename van lichaamsvet en risico op obesitas

  • Onvruchtbaarheid

Deze risico's ontstaan ​​zowel door voedselcontact met plastic, aangemoedigd door de voedingsmiddelenindustrie.

Maar ook indirect door de impact van plastic op de voedselketen en door vervuiling van de oceaan.


👉 Vermijd koste wat kost (met het risico dat je giftige stoffen in je lichaam aantreft):

- De kunststof / magnetron combinatie


Denk eraan volgende keer wanneer je voeding in een plastic verpakking wilt opwarmen.


- Contact van plastic met vette stoffen (voedingsmiddelen die rijk zijn aan lipiden)


Het is daarom een ​​slecht idee om gerechten gemaakt met olie, avocado, boter, kaas of macadamia noten te bewaren in een plastic bakje en / of in contact met plasticfolie.

Verder is het kopen van bereide maaltijden in plastic bakjes niet veilig (vooral als ze vette stoffen bevatten).


- Om je plastic flessen opnieuw te gebruiken.

Door het veelvuldig gebruik en wassen zal plastic vervolgens in je water terecht komen.


2. Hier zijn enkele ideeën om het risico op plastic besmetting te beperken:


We moedigen je aan om deel uit te maken van de oplossing.

Beetje bij beetje, elke week of elke maand kleine veranderingen aanbrengen.

Het is niet nodig om van de ene op de andere dag een revolutie teweeg te brengen!


We moedigen je aan om:

- In de keuken :

Koop onbewerkte, verse producten en verwerk ze zelf.

Vermijdt verpakkingen van kant-en-klaarmaaltijden, zuivelproducten (yoghurts, enz.) Of andere producten van de voedingsindustrie.

Koop je producten in korte keten om oververpakking te voorkomen (bijvoorbeeld voor kaas).

Gebruik glazen of roestvrijstalen potten en kommen om voedsel in te bewaren. Zeg vaarwel tegen plastic verpakking en folie.


- Thuis :

Maak je eigen huishoudelijke producten (doe-het-zelf)

(Recept voor een zelfgemaakte allesreiniger hieronder!)

Of koop huishoudelijke producten in bulk door je eigen flessen te vullen.



- Op kantoor, tijdens het sporten of onderweg:

Investeer in een roestvrijstalen of glazen fles en leg de plastic waterflessen opzij.

Investeer in een roestvrijstalen beker / mok, eindeloos bruikbaar.


- Uitstapjes:

Weiger wegwerprietjes in je cocktails en smoothies (thuis kunt je zelfs roestvrijstalen of bamboe rietjes gebruiken)

Vermijd het bezorgen van maaltijden, afhalen (of neem je eigen bakjes mee) of eet ter plaatse (wanneer het kan!)

Neem een bamboe picknickset mee, deze is licht en #noplastic


- In het dagelijkse leven:

Verminder zoveel mogelijk verpakkingen bij je dagelijkse aankopen.

(toiletartikelen, cosmetica, persoonlijke hygiëne, huishoudelijke producten, etc.)

Geef de voorkeur aan de aankoop van kleding in natuurlijke en niet-synthetische stoffen

Plastics zijn niet alleen een probleem in gebruikte producten, maar ook eenmaal in de prullenbak.